Personliga vykort i Eurovision 2014

EUROVISION 2014. Även i årets Eurovision Song Contest i Danmark kommer de vykort som spelas upp inför varje lands framträdande vara fortsatt fokuserade på den tävlande artisten och inte att göra reklam för landet. Detta har nu bekräftats av TV-bolaget DR.


Inför varje lands uppträdande på scenen i Eurovision visas ett ca 40 sekunder långt klipp i TV-rutan som ska presentera det tävlande landet. Dessa kallas för vykort och har genom Eurovisionens historia sätt olika ut. Vanligtvis har det varit att värdlandet har gjort reklam för sig själva och speglat olika platser i värdlandet. Men efter att SVT hade hand om värdskapet ifjol (läs: 2013) ändrades detta och blev istället personliga vykort som presenterade den tävlande artisten istället. Och detta är något som nu Danmark tänker fortsätta med 2014.

Danmarks radio, DR, som står som ansvarigt TV-bolag för sändningarna, har utlovat att det ska bli till och med ännu mer personligt mot vad det skulle kunna bli. Varje lands artist ska få tolka sitt eget lands flagga så att tittarna inte bara får lära känna artisten utan även landet.

Så frågan är, blir det bättre eller sämre med personliga vykort mer än bilder på städer och landskap i värdlandet?